Absolutt gehør - utenrkspolitikkens kunst?
Fredag 1. juni hadde utenriksminister Jonas Gahr Støre en kronikk i Aftenposten
der han skrev om Norges internasjonale omdømme. Artikkelen imøtegikk et innlegg som Kristin Clemet hadde hatt i Morgenbladet.
Utenriksministeren stilte spørsmål ved Clemets karakteristikk av Norge som ”et
lite, rikt og ekkelt land”. Det både Clemet og Støre var inne på, er et spørsmål
som imidlertid er videre enn hvordan man i norsk utenrikspolitikk ønsker å profilere
nasjonen. Det angår hva det er som utgjør nasjonalkarakter. Det er politisk ukorrekt
å snakke om dette. Men vi gjør det likevel. Enten vi vil eller ikke, bærer vi på mer eller mindre bevisste
forestillinger om det egentlig norske og av hva som er typisk for andre lands
mennesker. Det er ikke så få vitser rundt om i verden som er spunnet over dette
temaet.
Europas største folkemuseum
I 1987 gav Hans Magnus Enzensberger ut sin lysende essaysamling
Akk. Europa. Den er en refleksjon over møter med syv europeiske land.
Boken skrevet av en sann internasjonalist, men er likevel båret oppe av
forestillinger om hva som kjennetegner nasjonalkarakterer. Essayet om
Norge hadde tittelen ”Norsk utakt”, og Enzensberger kalte landet
”Europas største folkemuseum”. En ikke helt ueffen karakteristikk.
Finnes nasjonalkomponister?
Anledningen til at vi møtes her i dag, er at det nok en gang er Edvard Griegs
år. Det er 14 år siden forrige gang. Den gangen feiret vi hans fødsel. Nå minnes
vi hans død. Grieg er uten tvil den norske nasjonalkomponisten. Han egner seg
godt som et bilde på et Norge som ikke er ekkelt og rikt. For Grieg kan framstilles
som å være en del en nasjonal, humanistisk og demokratisk arv med røtter i en
tid da Norge var et av Europas fattigste land. Hans musikk var med på å bringe
det norske ut i verden.
Men om Grieg er den norske nasjonalkomponisten, hvem er da andre
lands typiske komponister? Finland har Sibelius. Det er vel ikke så
ulikt Grieg? Tsjekkia har Dvořák. Men hvem er Danmarks? For ikke å
snakke om Sveriges nasjonale komponist? Er Englands Edward Elgar, som
jo også jubilerer i år? Men hans musikk er vel forbundet med litt vel
mye ”pomp and circumstances” og britisk imperialisme? Og Italias
komponist? Er det Verdi? Riktignok sa han at hans navn stod for
”Vittorio Emanuele Re D'Italia”, og han var en overbevist italiensk
nasjonalist og en stor tilhenger av ”Il Risorgimento”. Men er han
nasjonalkomponisten framfor andre italienere? Eller hvem er Tysklands?
Eller for den saks skyld Østerrikes?
Kanskje det ikke er så enkelt å knytte kunstnere og forfattere til
nasjonalfølelse og identitet? Snarere burde man betrakte deres verk som
en del av en arv som bryter med nasjonale grenser og som peker ut over
nasjonalkarakterenes snevre tvangstrøye. Det kan snarere bli en
anledning til å trekke fram kunstens motsigelsesfylte og kritiske
funksjon, og til og med dens motnasjonale rolle.
Staten og våre rettigheter
Nå mener ikke jeg at vi er ferdige med det nasjonale som fenomen.
Det er fremdeles slik at det er gjennom å være borgere i en stat at vi
opprettholder våre rettigheter. Alle stater appellerer på en eller
annen måte til nasjonale symboler som skal binde borgerne sammen med
staten, også der det finnes mange folkeslag innenfor samme territoriale
stat. Nasjonalsangene er et av de sterkeste uttykk for dette. Da den
tyske komponisten Karlheinz Stockhausen komponerte verket ”Hymnen” i
1966 og 67, kommenterte han dette forholdet på ironisk vis. Verket
bygger på 40 ulike nasjonalsanger og er et forsøk på å knytte alle folk
og raser sammen i ett universelt musikkverk – med elektroniske klanger,
vokal og akustiske instrumenter.
Nasjoner finnes
Benedict Andersons påpekning av at nasjonen er ”an imagined
community” er nå blitt gjentatt så mange ganger at utsagnet nesten har
mistet sin verdi. Det er også blitt referert på en slik måte at siden
nasjonene er ”imagined” så har de mistet sin betydning og eksistens.
Men nasjoner finnes. De har sine symboler, og ikke minst har de en
politisk funksjon. Problemet vi står overfor i dag, er å finne fram til
en forståelse av hva det nasjonale innebærer, på en måte som ikke er
essensialistisk. En samtidig nasjonsbevissthet må vende seg mot alle
former for utesluttende og diskriminerende nasjonalismer som er
grunnlagt på essensielle identiteter. De være seg etniske eller
religiøse. Identitetspolitikk er en fare for en demokratisk forståelse
av nasjonen. Jeg er altså tilhenger av en inkluderende
nasjonalitetsoppfatning. Og jeg liker ikke forestillingen om
”annerledeslandet”.
2005, Ibsen, Wergeland, Vigeland, Hamsun...?
Norsk nasjonalitet slik den oppleves nå, har vokst fram som
et ledd i en modernisering som har sine røtter i annen halvdel av det
attende århundre. Modernitet er en følelse som blant annet omfatter det
å tilhøre en nasjon, som er et resultat av politiske og sosiale strider
og av arbeidet for å utvide de rettigheter borgerne har i staten –
sivilt, politisk, sosialt og kulturelt.
I forfjor var det 2005, altså et skikkelig Norges år. I fjor var det
Ibsenår, og det var på mange måter mest internasjonalt. I år det
Griegår, og her veksler det nasjonale og det internasjonale perspektiv.
Neste år er det Wergelandår, og det må bli nasjonalt, for så stor en
poet Henrik Wergeland enn var, skrev han, som han selv var seg svært
bevisst, på et lite språk. Og han er utenfor Norge bare kjent blant
noen få spesialister. I 2009 er det Hamsunår. Og der er det noen
utfordringer i forhold til det nasjonale for å si det mildt. Men 2009
kunne også vært Vigelandår, og kanskje det blir det også? Og etter
dette kommer år til å følge på år. Bjørnson døde i 1910.
Jeg var medlem av den nasjonale Ibsenkomitéen, og var med på arbeidet
for å markere av betydningen av Ibsens verk i og utenfor Norge. Og jeg
mener at av de kunstnere og intellektuelle som er født i Norge, er
Ibsen den som rager over alle andre, og etter min oppfatning den eneste
som egentlig er eslet til å ha et år – slik som Goethe (1999) og Mozart
(det var også hans år i fjor) og for den saks skyld H.C. Andersen
(2005).
Verk, ikke biografi
Jeg har altså en murrende følelse av at man kanskje skal være
litt mer forsiktig med å bruke kunstneres fødsels- og dødsår til å
fremme nasjonale, regionale, utenriks- og kulturpolitiske interesser.
Dessuten tror jeg det er viktig at vi holder fast ved at det er
kunstnernes verk vi skal forholde oss til, ikke deres biografi. Og skal
man først ha slike markeringsår, må de danne grunnlaget for en
langsiktig satsning som fortsetter inn i tiden etter årets avslutning.
Dette er ikke minst viktig på det utenrikskulturelle område. Det må for
eksempel sikres norsk støtte til at Ibsens verk kommer i tidsenlige
oversettelser over hele verden.
Da jeg gikk inn i Ibsenkomitéen, hadde jeg noen visjoner om hva som
skulle vektlegges i Ibsenåret. For det første skulle det være den
internasjonale dramatikeren som skulle stå i sentrum – ikke den norske
dikteren. For det andre skulle det legges vekt på at Ibsen
representerte det modernes gjennombrudd i teater og litteratur, og at
hans verk var relevant nettopp i kraft av sin modernitet. For det
tredje var det Ibsen som den kritiske bevissthet som skulle framheves.
Det var spørsmålsstilleren og skeptikeren mot vedtatte normer og
forestillinger som skulle prege opplegget for året.
H.C. Andersenåret hadde som sin symbolske satsningsakse ”universell
alfabetisering”. Det var et godt valg. Jeg diskuterte i sin tid med
Ibsenårets første direktør Steinar Hansson hva som burde være
Ibsenårets symbolske kjerneverdi, og vi kom fram til ”ytringsfrihet”.
Men ideen om dette ble dessverre lagt til side. Jeg tror det var dumt,
for dette pekte på et av de prinsippene den utenrikskulturpolitiske
satsning bør bygge på, nemlig en grunnleggende rettighetstenkning.
Kulturens nordiske blandingsøkonomi
Jeg er tilhenger av en nasjonalitetsoppfatning som er del av
en sosial og politisk prosess. Den er ikke sjåvinistisk, men tuftet på
grunnleggende allmenn rettighetsforståelse. Jeg mener at det finnes
noen felles trekk ved det jeg med den tyske sosiologen Dieter Senghaas
vil kalle en nordisk erfaring med historien. Her vil jeg trekke fram
ett element i hvordan disse erfaringene har fått institusjonelt
uttrykk. I den nordiske modellen finnes det tre viktige aktører i
kulturpolitikken. Det er staten hvis oppgave det er å skape
infrastruktur og formidle finansiering. Det er private næringsaktører
som skal fungere som entreprenører i den nasjonale kulturindustrien. Og
det er kulturens organisasjonsapparat som skal sikre de skapendes og
publikums interesser. Til sammen utgjør dette kulturens nordiske
blandingsøkonomi.
Staten skal sikre ytringsfrihet
Det er i denne sammenhengen at 6. ledd i Grunnlovens nye
paragraf 100 er så betydningsfull. Der heter det: ” Det paaligger
Statens Myndigheder at lægge Forholdene til Rette for en aaben og
oplyst offentlig Samtale.” Da vi, som satt i Ytringsfrihetskommisjonen,
foreslo at dette såkalte infrastrukturkravet skulle tas inn i
Grunnloven, var det nettopp fordi staten har et ansvar for å medvirke
aktivt til at alle individer og grupper i samfunnet har en faktisk
ytringsfrihet. Staten skal sikre det offentlige rom og opplysningens
prinsipper. I dette perspektivet er kulturpolitikken viktig, for den
har den kritiske dannelse som en av sine grunnbjelker. Som det heter i
Ytringsfrihetskommisjonens innstilling, er offentligheten ”[...] til
dels fragmentert etter en rekke kriterier, som språk, kultur, geografi,
alder, kjønn osv.” Disse ulike deloffentlighetene må forstås både ut
fra sin egenart og som byggesteiner i en felles nasjonal kulturell
kontekst. Og den er, som jeg har pekt på ovenfor, skapt av historiske
og sosiale erfaringer, ikke gjennom mytiske forestillinger.
Denne nordiske kulturpolitiske modellen omfatter staten, offentligheten
og markedet og gir hver del sin plass i en helhet. Men likevel er det
slik at kulturen i første rekke er en del av det sivile samfunn, ikke
av staten, eller for den saks skyld av markedet. Det er i kunst og
kultur at det kastes et kritisk blikk på hele tilværelsen. Det er i
kunstneriske uttrykk at møtet mellom individets lille og samfunnets
store historie kommer til uttrykk i estetisk bearbeidet form – som
sjokk og gjenkjennelse, som en opplevelse av både skjønnhet og gru, som
bruddfølelse og som lengsel etter harmoni.
Kultur er noe mer enn en vare
Dette innebærer at kultur og kunst er noe mer enn varer på et
marked. Vi er kulturkonsumenter, men vi er også kulturborgere. Kunsten
og kulturen er et bidrag til kritisk opplysning og etisk og estetisk
dannelse. For å snakke engelsk så er det en del av det som vi i
forbindelse med kringkasting kaller ”public service”, og som skal tjene
den offentlige interesse. Det er ikke noe som i første rekke eksisterer
for å skape privat profitt, selv om markedet må være en del av en
omfattende og moderne kulturindustri.
Dette perspektivet må spille en helt sentral rolle for
utenrikskulturpolitikken. I Norden betrakter vi i likhet med andre
kontinentale europeiske stater opphavsretten som noe som angår noe mer
enn handel med kulturprodukter. Derfor heter den norske loven som
regulerer dette, ”Åndsverksloven”. I andre europeiske sammenhenger
taler man om ”droits d’auteurs”. Men i anglo-amerikansk jus kalles det
”copyright”. Og det er et annet og snevrere begrep. Å forsvare
kulturens og kunstens funksjon som noe mer enn en vare i en globalisert
kulturindustri og å sikre norske kunstneres og intellektuelles,
utgiveres og produsenters rettigheter er kanskje den aller viktigste
delen av utenrikskulturpolitikken. Dette gjelder så vel i WTO som i EU.
Kultur og demokrati
For utviklingen av de nordiske velferdssamfunnene var det å
bygge nasjonale kulturelle institusjoner av stor betydning – nasjonale
forlag, nasjonale teatre, orkestre, et bibliotekvesen, et nettverk av
kulturorganisasjonene fra skolemusikk, kor, samfunns- og folkets hus,
kunstnerforeninger osv. osv.. De har bidratt til å utvikle det sivile
samfunns demokratiske og kritiske funksjon. Kultur er altså en
integrert del av det å utvikle et dypt demokrati som bygger på
borgernes deltakelse og kjennskap til de rettigheter de har
–individuelt, politisk, sosialt og kulturelt. Kultur angår to
grunnleggende demokratiske rettigheter – organisasjons- og
ytringsfriheten.
Dette er en viktig erfaring å ta med seg inn i bistandspolitikken. Den
skal selvsagt dreie seg om støtte til helse, utdanning, energi og
miljø. Men en bærebjelke i bistandspolitikken er også å bidra til å
utvikle demokratiske institusjoner. Da er støtte til kulturarbeid
viktig, og det er ikke ensbetydende med det som for noen tiår siden
ble kalt bistandens sosiokulturelle dimensjon. Det innebærer direkte
støtte til kunst og kulturorganisering i Norges samarbeidsland for å
bygge det demokratiske sivile samfunns institusjoner.
Kunst og kultur skal vekke uro
Jeg har snakket mye om kulturenes betydning som del av en
kritisk dannelsestradisjon. For meg gjelder dette alle kunstneriske
uttrykksformer og tradisjoner – nasjonale og globale. Derfor må såkalt
seriøs og populær kultur ses i sammenheng. Slik sett er jeg tilhenger
av en uren kultur som er preget av mangfold, men det betyr ikke
nødvendigvis at jeg omfavner et såkalt utvidet kulturbegrep.
Kulturpolitikk er ikke sosialpolitikk. Kunst og kultur skal vekke uro
og oppfordre til kritisk tenkning.
Ikke minst er jeg opptatt av betydningen av å kunne forholde seg
til den kulturelle arv. Det er gjennom kunst og kultur at vi finner
uttrykkene for hvorledes samfunn og individer er i stand til å arve seg
selv og bearbeide sine erfaringer. Derfor er det så viktig at de som
skal representere Norge utad i utenriksdepartementets tjeneste og i det
private næringslivet, kjenner kulturens og kunstens tradisjoner og
verker – norske som internasjonale. De må ha lest, lyttet og sett.
Kulturell innsikt er like viktig som økonomisk forståelse og kjennskap
til politikk for å kunne være en hel representant for norsk forvaltning
og næringsliv internasjonalt.
Kunst skapes ikke av omdømmestrategier
Utenrikskulturpolitikken må bygge på de samme prinsipper som
den nasjonale kulturpolitikken gjør. Det vil si at den først og fremst
skal være kulturpolitikk og bidra til at norsk kultur får en plass i
en internasjonal sammenheng. Kunsten er ikke et middel som skal brukes
til å fremme norsk næringsliv eller Norges utenrikspolitiske agenda.
Nasjonalstaten Norges interesser er ikke nødvendigvis sammenfallende
med norsk kunst og kulturs interesser. Kunsten må ikke betraktes med et
instrumentelt blikk. Det kan tjene det norske omdømmet at norske
kulturelle uttrykk finner sin plass i en større internasjonal
sammenheng. Men det er ikke nødvendigvis slik at dette følger av en
omdømmestrategi fra Utenriksdepartementets side.
Da Ibsen og Grieg sammen med mange andre norske og nordiske kunstnere,
forfattere og intellektuelle var med å prege det europeiske kulturlivet
på slutten av det nittende århundre, skyldtes ikke dette noen
omdømmesatsning fra de nordiske regjeringene. Nordiske kunstnere fikk
en så sentral stilling i europeisk kultur under det moderne
gjennombrudds epoke fordi deres verk på estetisk vis uttrykte
erfaringene med det å leve i en tid da samfunnene i fortettet form
gjennomgikk store og radikale forandringer. Kunsten uttrykte i tekster,
bilder og musikk hvordan det moderne samfunns framvekst i annen halvdel
1800-tallet påvirket menneskenes psyke og hele liv. Alle kunstartene
behandlet dette gjennom nært beslektete temaer: Hva er frihet? Hva er
et individ? Hva er det nasjonale? Hvordan skal vi forholde oss til den
historiske arv?
Fra produksjons- til kommunikasjonssamfunn
Mens Grieg og Ibsen opplevde det som er blitt kalt den første
moderniteten, lever vi i den andre moderniteten. Den første
moderniteten var preget av at nasjonalstater ble grunnlagt. Norge var
én av dem. Den innebar vitenskapens og rasjonalitetens erobringer. Det
var den nye tenkningens epoke – Darwin, Marx, Freud. Det fantes en ny
lengsel etter frihet og forandring – politisk som personlig. Det var
revolusjonenes tidsalder. Samfunnets offentlige og intime sfærer ble
atskilt. Den første moderniteten skapte det splittete og psykologiske
individet. Forholdet mellom kjønnene endret seg. Kvinnene krevde nye
roller.
Den andre moderniteten viderefører disse trekkene. Men nå
kommer overgangen fra produksjons- til kommunikasjonssamfunnet.
Økonomien, politikken og kulturen er ikke først og fremst nasjonal. Den
er preget av at nasjonene ikke lenger er like viktige som i den første
moderniteten. Det globaliserte samfunn er en utfordring det er umulig
ikke å forholde seg til. Modernitene splitter og samler.
Kritisk skapende
Det er dette de urene nåtidige kunstuttrykkene med sine ulike
smakskulturer fra norsk ”black metal” til Jon Fosse tematiserer. Og vi
behøver ikke å like alt. Man skal forholde seg kritisk til kunst på
samme måte som kunsten skal forholde seg kritisk til samfunnet. Å drive
kulturpolitikk er å støtte arbeidet for grunnleggende rettigheter –
ikke minst ytringsfriheten – nasjonalt og internasjonalt. Det er ikke å
fremme norske særinteresser som sådanne. Om særinteressene skulle bli
styrende for norsk utenrikskulturpolitikk, ville det kunne ha som
konsekvens at Norge blir betraktet som ”lite, rikt og ekkelt” og
selvgodt. Om man derimot satser på en rettighetsbasert likhetens og
mangfoldets kulturpolitikk, kan landet bli oppfattet som ”rikt,
frihetsfremmende og kritisk skapende.”
|
|
Professor Helge Rønning
Fra
seminaret, f.v.: Kulturminister Trond Giske, ordfører Herman Friele,
HKH Kronprinsen, MICs styreleder Elef Nesheim og utenriksminister Jonas
Gahr Støre.
HKH Kronprins Haakon Magnus, og Grieg med bursdagshatt, under seminaret
Utenriksminister Jonas Gahr Støre
|